Chestionar "Stiluri de
comportare a părinţilor"
Autor: Сергей
СТЕПАНОВ
Stimate părinte, vă rugăm să încercuiţi /alegeţi doar o singură variantă de
răspuns!
1.
După
părerea dumneavoastră ce influenţează mai mult caracterul omului:ereditatea sau
educaţia?
A.
În mare măsură- educaţia
B.
Combinarea predispoziţiilor înăscute/
ereditare cu condiţiile de mediu
C.
În mod special- predispoziţiile
înăscute
D.
Nici una, nici alta, ci experienţa de
viaţă
2.
Ce
părere aveţi despre ideea : “Copii sunt cei care educă părinţii”
A.
Este un joc de cuvinte, are puţină
legătură cu realitatea
B.
Sunt absolut de acord cu asta
C.
Pot fi de acord cu asta cu condiţia că
nu putem uita de rolul tradiţional al părinţilor ca educatori ai copiilor lor.
D.
Îmi vine greu să răspund, nu m-am
gîndit la asta.
3.
Care
dintre următoarele afirmaţii despre educaţie consideraţi că este cea mai eficientă?
A.
“Dacă nu ai nimic de spus copilului-
spune-i să meargă să se spele.” (Edgar Shaw)
B.
“Scopul educaţiei- să-i învăţăm pe
copii să se descurce fără noi” (Ernest Legouve)
C.
« Copii nu au nevoie de
învăţăminte, ci de exemple. » (Josef Juber)
D.
« Învaţă-l pe fiu să asculte, apoi
îl poţi învăţa şi restul » (Thomas Fuller)
4.
Consideraţi
că părinţii trebuie să-şi educe copii în materie de sex şi sexualitate ?
A.
Pe mine nimeni nu m-a învăţat despre
asta, îi va învăţa viaţa.
B.
Consider că părinţii într-un mod
accesibil trebuie să satisfacă interesul copilului pentru aceste teme.
C.
Cînd copilul va fi destul de matur va
trebui să am o conversaţie cu el la acest subiect. La vîrsta şcolară este
important să am grijă să-l apăr de
manifestări imorale.
D.
Desigur, în primul rînd acest lucru
trebuie să-l facă părinţii.
5.
Ar
trebui ca părinţii să-i dea copilului bani de buzunar?
A.
Dacă cere, pot să-i dau.
B.
Cel mai bine este să i se ofere regulat
copilului o oarecare sumă pentru scopuri concrete şi să se controleze
cheltuielile.
C.
Este bine să i se dea copilului o sumă
pentru o anumită perioadă de timp (săptămînă, lună) pentru ca copilul să înveţe
să-şi planifice cheltuielile.
D.
Atunci cînd am posibilitate pot săi dau
o oarecare sumă de bani.
6.
Cum
veţi proceda cînd veţi afla că copilul dvs a fost agresat de un coleg de clasă?
A.
Voi fi supărat, îi voi oferi suport
copilului
B.
Voi apela la părinţii copilului
agresor.
C.
Copii se vor descurca singuri în
relaţiile lor mai ales că supărările lor nu sunt de lungă durată.
D.
Îl voi sfătui pe copil cum să se comporte
în această situaţie
7.
Cum
veţi reacţiona auzindu-l pe copil rostind cuvinte indecente?
A.
Voi încerca să-l fac să înţeleagă că în
familia noastră şi printre oamenii cumsecade acest lucru nu este acceptat
B. Este
nevoie de pedeapsă, iar comunicarea cu colegii needucaţi ar trebui îngrădită.
C. Cu
toţii cunoaştem aceste cuvinte. Nu trebuie să acordăm mare importanţă pînă cînd
nu se trece de limite rezonabile.
D.
Copilul are dreptul să-şi exprime
sentimentele sale, chiar şi într-un mod care nu ne place.
8.
Fiica
adolescentă vrea să-şi petreacă zilele libere la o prietenă, unde se vor aduna
şi alţi colegi, în lipsa părinţilor- Îi veţi permite să meargă?
A.
În nici într-un caz. Acest lucru nu va
duce la ceva bun. Dacă copii vor să se odihnească, să facă acest lucru sub
supravegherea părinţilor.
B.
Posibil, dacă am să ştiu că prietenii
care vor fi acolo sunt cumsecade şi de încredere.
C.
Este o persoană rezonabilă, capabilă de
decizii, deşi în absenţa ei îmi voi face griji.
D.
Nu văd nici un motiv pentru a
interzice.
9.Cum veţi reacţiona atunci
cînd veţi afla că aţi fost minţit de copil?
A. Voi încerca
să descoper adevărul şi să-l fac să-i fie ruşine
B.
Dacă motivul nu este atît de serios, nu voi acorda importanţă
C.
Mă voi indispune
D.
Voi încerca să clarific care a fos motivul că a minţit
10.
Consideraţi
că îi oferiţi copilului un exemplu bun?
A. Absolut
B. Încerc
C. Sper
D. Nu ştiu
Prelucrarea rezultatelor:
Stiluri
de comportare
|
Numărul întrebării
|
||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
||
democrat
|
B
|
C
|
C
|
D
|
C
|
D
|
А
|
B
|
D
|
B
|
|
autoritar
|
А
|
А
|
D
|
C
|
B
|
B
|
B
|
А
|
А
|
А
|
|
liberal
|
C
|
B
|
B
|
B
|
А
|
А
|
D
|
C
|
C
|
C
|
|
indiferent
|
D
|
D
|
А
|
А
|
D
|
C
|
C
|
D
|
B
|
D
|
|
LIBERAL
Slab sau
defel nu reglamentează comportamentul copilului. Dragoste părintească
necondiţionată. Sunt deschişi comunicării cu copilul, dar orientarea
dominantă a comunicării este de la copil spre părinţi. Copii au un surplus de
libertate şi o conducere minimală din partea părinţilor. Părinţii nu fixează
careva limite, copii sunt înclinaţi spre neascultare şi agresivitate. În
societate se comportă neadecvat şi impulsiv. Nu au cerinţe faţă de sine. În
unele cazuri copii devin activi, hotărîţi şi creativi.
|
DEMOCRAT
Recunosc
şi încurajează dezvoltarea autonomiei copilului. Deschişi dialogului privitor
stabilirea unor norme de conduită. Permit schimbări ale cerinţelor în limite
rezonabile. Copii se adpatează uşor, sunt încrezuţi în sine, au dezvoltat
autocontrolul şi deprinderile sociale. Învaţă bine la şcoală şi au o imagine
de sine ridicată.
|
|
CONTROL SCĂZUT
|
CONTROL ÎNALT
|
|
INDIFERENT
Nu
fixează pentru copii nici un fel de limite
Sunt
indiferenţi faţă de copiii proprii. Stabilesc bariere în comunicare. Fiind
preocupaţi de propriile probleme, nu au timp pentru educaţia copiilor. Dacă
indiferenţa părinţilor este combinată cu răutatea (în cazul părinţilor care
îşi resping copii), copilul poate oferi libertate impulsurilor distructive,
poate fi predispus spre comportamente deviante.
|
AUTORITAR
Dau
ordine şi aşteaptă să fie îndeplinite întocmai. Fixeză cerinţe şi reguli
stricte şi nu permit discutarea lor. Sunt închişi în comunicarea cu copilul.
Le permit copiilor doar într-o mică măsură să fie independenţi. Copii sunt
deseori închişi, fricoşi, neatrăgători
şi iritabili. Fetele rămîn pasive şi dependente pe parcursul vîrstei
pubertăţii şi adolescenţei. Băieţii pot deveni de necontrolat şi agresivi.
|
0 comentarii: