O parte din viaţa şcolară e trecută. Copilul vine
în clasa V-a cu sentimentul că el este deja altcineva, că nu face parte din
categoria „picilor din clasele primare”, că e deja”mare”.
Părinţii aşteaptă de la copil noi succese sau cel puţin să rămînă la acelaş nivel de reuşită ca în clasele primare. Copilul începe o nouă viaţă care-i dă noi posibilităţi de afirmare. Toţi se aşteaptă la un început cît mai bun...care...rămîne de aşteptat pentru că:
Părinţii aşteaptă de la copil noi succese sau cel puţin să rămînă la acelaş nivel de reuşită ca în clasele primare. Copilul începe o nouă viaţă care-i dă noi posibilităţi de afirmare. Toţi se aşteaptă la un început cît mai bun...care...rămîne de aşteptat pentru că:
·
Copilul
a devenit mai nervos;
·
Mai
neliniştit, anxios;
·
Nu
poate rezolva acele sarcini care îi reuşeau de minune în clasa IV;
·
Mereu
uită caietele, pixurile,cărţile;
Alarmă pentru toţi:
· Copilul nu înţelege de ce se întîmplă asta;
· Părintele îşi face griji;
· Dirigintele de clasă consideră că
descrierea clasei de către învăţătorul dintr-a IV-a nu este în concordanţă cu
realitatea;
· Profesoriii de la discipline constată cu
stupoare că „copiii aceştia sunt total nepregătiţi!”.
Apare întrebarea: De
ce?
Răspunsul: Copilul se
află într-o perioadă de adaptare care
are durata şi greutăţile ei.
Durata acestei perioade este de la 2-3
săptămîni pînă la 2-3 luni.
Adaptarea e de 2 feluri:
1. Adaptarea fiziologică- toate resursele organismului sunt
mobilizate pentru a face faţă stresului. Primele 2-3 săptămîni sunt numite
„furtună fiziologică” –mulţi copii se îmbolnăvesc.
Observaţi:
· Copilul slăbeşte brusc;
· Acuză dureri de cap, oboseală;
· Micşorarea sau mărirea tensiunii arteriale;
· Capricii;
· Probleme de autocontrol al
comportamentului.
2. Adaptarea psihosocială:
Greutăţile adaptării:
1.
Schimbarea
condiţiilor de învăţare. Se trece de la unul la mulţi.
Dacă pînă acum era un
cabinet, un învăţător, aceiaşi elevi, cerinţele erau unice pentru
îndeplinirea temelor şi învăţătorul era ca a doua mamă, în clasa V-a elevul se
confruntă cu pluralitatea: mulţi profesori la obiecte, multe
cabinete, mulţi elevi noi. Elevul întîmpină greutăţi - trebuie să înveţe
cum să-şi stabilească relaţiile ca să-şi formeze autoritate faţă de mai mulţi
profesori. Asta ar putea duce la stres şi la ridicarea gradului de nervozitate.
Ajutor: dirigintele în prima săptămînă le arată
care sunt cabinetele, cum să se deplaseze.
Părinţii trebuie să discute
acasă cu copilul privitor la felul cum copilul stabileşte relaţiile cu noii
profesori şi să-l ajute cu îndrumări şi sugestii de comportare pentru
stabilirea unor relaţii armonioase cu clasa şi profesorii.
2.
Schimbarea
cerinţelor, neconcordanţa cerinţelor şi pluralitatea cerinţelor: Ex.
De exemplu: caietele la română trebuie semnate într-un fel, la
matematică altfel, iar la engleză trebuie 3 caiete şi toate diferite. Şi toate
lucrurile astea mărunte la prima vedere trebuie înregistrate şi memorizate de
elev.
Ajutor: Alcătuirea unei agende-orar, mai mare decît
agenda obişnuită, care să-l ajute pe copil să se autoorganizeze. Pe o foaie a
agendei elevul notează denumirea obiectului de studiu, cum îl cheamă pe
profesor, ce cerinţe are, în ce sală de clasă se desfăşoară lecţia etc..
3.
Controlul
diminuat sau elevii au senzaţia că controlul lipseşte. Pe parcursul claselor primare un singur
învăţător îndeplinea funcţia de control. El preda majoritatea obiectelor şi tot
el controla. Exista o abordare şi un control
individual al fiecărui elev. La trecerea în clasa V-a această abordare îşi
pierde din intensitate. Fiecare profesor la obiect mai are şi alte clase şi să
cunoşti particularităţile fiecărui elev uneori nu este posibil. Dirigintele de
clasă nu poate fi alături chiar la fiecare recreaţie şi astfel copilului i se
crează impresia că nu este controlat şi că în această mulţime de elevi el poate
ceva să nu respecte, să nu îndeplinească unele cerinţe.
Alţii se simt singuri- fără
protecţie- apare fenomenul de regresie merge la prima învăţătoare, face
capricii ca un copil mic sau mereu caută comunicarea cu dirigintele.
Pe alţii îi îmbată această libertate- aleargă prin toată şcoala, provoacă la
conflicte elevii mai mari.
Ajutor: Ca părinţi trebuie să conştientizăm
faptul că copilul a trecut la o perioadă nouă. Părinţii nu trebuie să fie
antrenaţi şi ei în fenomenul regresiei. Nu cerem de la diriginte să le
fie o dădacă permanentă. (Unii părinţi se apropie de diriginte cu rugăminţi de
tipul:”Ştiţi în clasele primare ei...poate cumva şi acuma...”)
Acest fenomen al deindividualizări
care se produce în clasa V-a (copilul ca element al unei mase de oameni) este
un punct pentru maturizarea ulterioară. Învăţa-ţi-i pe copii să fie
responsabili pentru faptele lor. Şi chiar dacă copilul simte la şcoală că
controlul/ ajutorul este diminuat sau „lipseşte” face-ţi-l să simtă că
ajutorul/controlul acasă este prezent.
4.
Goluri
în cunoştinţe. La
clasele primare învăţătorul ştie care copil învaţă mai greu sau mai uşor, îl
poate ajuta cu explicaţii adăugătoare pe cel care n-a asimilat materialul.
Profesorul la obiect încă nu ştie despre capacităţile de învăţare ale fiecărui
elev.
Ca părinte
vedeţi acasa: dacă copilul a înţeles materialul predat şi încurajaţi-l să ceară
ajutor dacă n-a înţeles. Anume în această perioadă se pun bazele unor nereuşite
şcolare: Copilul nu are stabilită cu profesorul o relaţie de intercunoaştere,
apar primele goluri- care nelămurite se măresc asemeni unui bulgăre de zăpadă.
Nu se obţin succese -nu este satisfacţia faţă de reuşită şi prin urmare apare
şi nedorinţa de a învăţa.
Recomandări pentru părinţi:
· Participaţi activ în viaţa şcolară a
copilului. Motivaţi-l să vă povestească cît mai multe. Nu vă limitaţi doar la
întrebarea „Cum a fost azi la şcoală?” Memorizaţi nume, evenimente, detalii pe
care copilul vi le povesteşte ca să le folosiţi ulterior atunci cînd discutaţi despre
şcoală.
· Vorbiţi cu profesorul sau dirigintele dacă
vi se pare că nu cunoaşteţi îndeajuns viaţa şcolară a copilului.
· Chiar dacă nu sunt motive de nelinişte
consultaţi profesorii nu mai rar de 1 la 2 luni.
· Aflaţi care este programa şi
particularităţile şcolii.
· Integraţi-vă în viaţa şcolară şi nu
lipsiţi de la şedinţe, întîlniri, petreceri la care sunt invitaţi părinţii.
Astfel copilul va simţi că sunteţi implicat.
· Nu folosiţi exclusiv sistemul
pedeapsă-privilegiu. Pentru copil bunele rezultate la învăţătură trebuie să fie
cel mai mare cadou. Arătaţi-i cît sunteţi de bucuros cînd le obţine sau puteţi
chiar să-i organizaţi careva sărbători şi surprize plăcute.
· Cînd copilul îşi îndeplineşte temele de
acasă îndepliniţi funcţia de ajutor-controlor şi nicidecum executor. Arătaţi-vă
interesul faţă de temele care i s-au dat, dar ajutaţi-l să-şi găsească singur
soluţiile.
· Trecerea în clasa V-a este o schimbare
grea pentru copil care aduce cu ea şi mult stres. Nu faceţi în această perioadă
schimbări radicale în familie. Asiguraţi-i copilului o atmosferă stabilă şi
liniştită.
0 comentarii: