• Psihoigiena învăţării şcolare

    În activitatea mea  întîlnesc foarte des copii supraobosiţi, mereu somnoroşi, care se plîng că au o mulţime de teme de învăţat şi nu reuşesc...pentru unii aceasta este un adevăr, pentru alţii este  rezultatul unei organizări ineficiente a activităţii de învăţare destinată temelor sau antrenarea în prea multe activităţi extraşcolare care îşi pun amprenta asupra randamentului şcolar. Enumer în continuare nişte recomandări de psihoigienă a învăţării care respectate vor diminua multe probleme şcolare:
    ·    Cînd să învăţăm? Cercetarile efectuate au constatat ca maximul activităţii intelectuale pe parcursul unei zile este între orele 8 şi 13 dimineaţa şi 16 şi 21 după-amiaza.
    ·        Începe pregătirea lecţiilor după 1,5-2 ore de la servirea mesei de prînz.
    ·        Programează-ţi învăţarea în fiecare zi la aproximativ aceeaşi oră.
    ·     Dozează timpul pentru fiecare activitate de învăţare în funcţie de volumul temei şi de capacităţile tale cognitive.
    ·      Începe cu obiectele de studiu considerate mai uşoare, trecînd treptat la lecţiile mai dificile pentru ca în final să termini cu teme mai puţin solicitante psihic.
    ·      La fiecare 50 min de activitate intelectuală ia o pauză de 10 min.(în care timp camera de studiu va fi aerisită), în acest răstimp poţi executa cîteva mişcări de înviorare.
    ·     Atunci când lecţiile pentru a doua zi sunt mai numeroase şi mai grele se recomandă după 2 ore de activitate o pauză mai mare, de circa 20 min destinată chiar unor mici plimbări.
    ·     Pentru a nu începe săptămâna şcolară obosit este recomandabil ca lecţiile de luni să fie pregătite în cursul zilei de sîmbătă şi nu duminică.
    ·      Atenţie mare la numărul de activităţi extraşcolare. Orele de dans, de muzică, excesul de sporturi pot duce nu numai la scăderea randamentului şcolar dar şi la fenomene de suprasolicitare. Or, un organism obosit, surmenat psihic sau fizic este fragil la instalarea unor diverse boli.
    ·        Specialiştii în igienă şcolară recomandă respectarea duratei somnului nocturn.
    ·        Organizează-ţi mediul de învăţare: dacă ştii unde să găseşti lucrurile de care ai nevoie, nu vei mai pierde timp căutîndu-le. Asigură-te că păstrezi tot timpul în acelaşi loc cărţile şi caietele, că hainele şi accesoriile sunt aşezate în ordine, pentru ca atunci cînd vei avea nevoie de ele să nu pierzi timpul şi energia căutîndu-le. 
    ·       Asigură condiţii optime pentru învăţare. Iluminarea insuficientă, zgomotul, aerul impurificat contribuie la obosire.
    ·        Evită factorii care îţi pot distrage atenţia: cînd începi să înveţi pentru a doua zi sau să îţi faci o temă, asigură-te că într-adevăr vei face asta şi că ai eliminat factorii care te pot perturba: televizorul este închis, nu eşti disponibil pe skype sau pe alte reţele de socializare, orice alte surse de zgomot sunt oprite, nu dai curs dintr-o dată unor invitaţii făcute de prieteni pentru a ieşi afară, pentru că “Şi aşa nu ne-am mai văzut de mult; o plimbare n-ar strica”. Astfel de lucruri nu trebuie luate în calcul dacă vrei să te organizezi şi să ai timp pentru mai multe. Rezistă tentaţiilor de moment pentru beneficii de lungă durată. 
    ·     Fii atent în clasă. Dacă vei fi atent la lecţiii, noţiunile de bază se vor fixa şi-ţi va fi mai uşor să înveţi acasă.
    ·        Ia notiţe!
    ·        Fragmentează temele pe bucăţele.
    ·     Cere ajutor cînd ai nevoie! Nu poţi învăţa ceva dacă nu înţelegi- cere ajutorul de la profesor, de la colegi sau de la părinţi. Mulţi copii renunţă să îşi facă tema sau să continue pregătirea dacă întâmpină obstacole pe care nu ştiu să le depăşească.
    ·         Nu amîna pregătirea unor activităţi pentru ultimul moment.
    ·        Ai grijă să te odihneşti.
    ·        Alimenteză-te raţional.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu