În activitatea mea întîlnesc foarte des copii supraobosiţi, mereu somnoroşi, care se plîng că au o mulţime de teme de învăţat şi nu reuşesc...pentru unii aceasta este un adevăr, pentru alţii este rezultatul unei organizări ineficiente a activităţii de învăţare destinată temelor sau antrenarea în prea multe activităţi extraşcolare care îşi pun amprenta asupra randamentului şcolar. Enumer în continuare nişte recomandări de psihoigienă a învăţării care respectate vor diminua multe probleme şcolare:
· Cînd
să învăţăm? Cercetarile efectuate au constatat ca maximul activităţii
intelectuale pe parcursul unei zile este între orele 8 şi 13 dimineaţa şi 16 şi
21 după-amiaza.
·
Începe
pregătirea lecţiilor după 1,5-2 ore de la servirea mesei de prînz.
·
Programează-ţi
învăţarea în fiecare zi la aproximativ aceeaşi oră.
· Dozează
timpul pentru fiecare activitate de învăţare în funcţie de volumul temei şi de
capacităţile tale cognitive.
· Începe
cu obiectele de studiu considerate mai uşoare, trecînd treptat la lecţiile mai
dificile pentru ca în final să termini cu teme mai puţin solicitante psihic.
· La
fiecare 50 min de activitate intelectuală ia o pauză de 10 min.(în care timp
camera de studiu va fi aerisită), în acest răstimp poţi executa cîteva mişcări
de înviorare.
· Atunci
când lecţiile pentru a doua zi sunt mai numeroase şi mai grele se recomandă
după 2 ore de activitate o pauză mai mare, de circa 20 min destinată chiar unor
mici plimbări.
· Pentru
a nu începe săptămâna şcolară obosit este recomandabil ca lecţiile de luni să
fie pregătite în cursul zilei de sîmbătă şi nu duminică.
· Atenţie
mare la numărul de activităţi extraşcolare. Orele de dans, de muzică, excesul
de sporturi pot duce nu numai la scăderea randamentului şcolar dar şi la
fenomene de suprasolicitare. Or, un organism obosit, surmenat psihic sau fizic
este fragil la instalarea unor diverse boli.
·
Specialiştii
în igienă şcolară recomandă respectarea duratei somnului nocturn.
·
Organizează-ţi
mediul de învăţare: dacă ştii unde să găseşti lucrurile de care ai
nevoie, nu vei mai pierde timp căutîndu-le.
Asigură-te că păstrezi tot timpul în acelaşi loc cărţile şi caietele, că
hainele şi accesoriile sunt aşezate în ordine, pentru ca atunci cînd vei avea nevoie de ele să nu pierzi
timpul şi energia căutîndu-le.
· Asigură
condiţii optime pentru învăţare. Iluminarea insuficientă, zgomotul,
aerul impurificat contribuie la obosire.
·
Evită factorii care îţi pot distrage
atenţia: cînd începi să
înveţi pentru a doua zi sau să îţi faci o temă, asigură-te că într-adevăr vei
face asta şi că ai eliminat factorii care te pot perturba: televizorul este
închis, nu eşti disponibil pe skype
sau pe alte reţele de socializare, orice alte surse de zgomot sunt
oprite, nu dai curs dintr-o dată unor invitaţii făcute de prieteni pentru a
ieşi afară, pentru că “Şi aşa nu ne-am mai văzut de mult; o plimbare n-ar
strica”. Astfel de lucruri nu trebuie luate în calcul dacă vrei să te
organizezi şi să ai timp pentru mai multe. Rezistă tentaţiilor de moment pentru
beneficii de lungă durată.
· Fii atent în clasă. Dacă vei fi atent la
lecţiii, noţiunile de bază se vor fixa şi-ţi va fi mai uşor să înveţi acasă.
·
Ia notiţe!
·
Fragmentează temele pe bucăţele.
· Cere ajutor cînd ai nevoie! Nu poţi învăţa ceva
dacă nu înţelegi- cere ajutorul de la profesor, de la colegi sau de la părinţi. Mulţi
copii renunţă să îşi facă
tema sau să continue pregătirea dacă întâmpină obstacole pe care nu ştiu să le
depăşească.
·
Nu amîna pregătirea unor activităţi pentru
ultimul moment.
·
Ai
grijă să te odihneşti.
·
Alimenteză-te
raţional.
0 comentarii: