• Pregătirea psihologică a copilului pentru şcoală


    Pregătirea psihologică a copilului pentru şcoală include următoarele componente:
    Intelectuală-                     Ştie
    Aptitudinală-                     Poate
    Comunicativă -                Comunică
    Volitivă -                    Urmează un scop
     Motivaţională-                 Vrea

    Intelectuală-                     Ştie:
    • Cunoaşte bine casa şi familia (componenţa ei, locul de muncă şi activităţile desfăşurate de membrii ei, cercul strîns de cunoscuţi (colegi de grădiniţă, prietenii şi vecinii de bloc, educatorii şi atribuţiile lor)
    • Cunoaşte denumirea oraşului, ţării, a cartierului în care locuieşte. 
    • Cunoaşte datele proprii de identificare (nume, prenume, adresă, număr de telefon).
    • Cunoaşte succesiunea trecerii timpului prin raportarea zilei curente (azi) la cea anterioară (ieri) şi viitoare (mîine)
    • Percepe corect etapele zilei.
    • Ştie să denumească în ordine zilele săptămînii, lunile anului şi anotimpurile cu fenomenele şi caracteristicile acestora.
    • părţile componente ale corpului omenesc,
    • obiectele de vestimentaţie
    • mijloacele de transport şi de locomoţie
    • animalele şi foloasele lor pentru om
    • principalele alimente, fructe, zarzavaturi, legume şi produsele acestora (grîu-făină; floarea soarelui-ulei),
    • veselă, tacîmuri, materiale din care sunt confecţionate şi unele însuşiri ale acestora
    • culorile şi le diferenţiază
    • dimensiunile relative (mic-mare), greutatea (uşor-greu); temperatura (cald-rece), poziţia în spaţiu (sus-jos, aproape-departe, pe-sub, aici-acolo,peste, în, la; consistenţa relativă (moale-dur)
    • să ordoneze obiectele în şir crescător şi descrescător
    • să numere pînă la 10, este familiarizat cu simbolul cifrelor

    Aptitudinală-                     Poate:
    Să analizeze;
    Să compare;
    Să găsească asemănări şi deosebiri;
    Să clasifice obiecte după o anumită caracteristică;
    Să facă concluzii simple;
    Poate să se orienteze spaţial, să numească lucrurile în raport cu el se află în stînga, dreapta, sus, jos, faţă, spate;
    Stăpîneşte mişcările fundamentale: mers, alergat, căţărat, aruncat;
    Ţine corect creionul şi are deprinderi pentru desen, modelaj şi cîntat;
    Poate mînui, îmbina, îndoi, rupe, tăia, îmbobina, înşira;
    Să îşi lege singur şireturile şi  se îmbrace şi dezbrace singur;
    Să observe- posedă spirit de observaţie;
    Poate să-şi concentreze atenţia.

    Comunicativă -                Comunică
    Vorbeşte expresiv, corect lexical şi chiar gramatical ;
    Îşi poate exprima dorinţele, gîndurile, trăirile;
    Are un anumit grad de maturitate socială, îşi însuşeşte şi respectă deprinderile de conduită civilizată în colectiv ;
    Participă la lucrările colective ;
    Stabileşte relaţii interpersonale preferenţiale;
    Se adaptează la prezenţa persoanelor străine;
    Ascultă liniştit atunci cînd cineva vorbeşte;
    Se înţelege cu copiii de aceiaşi vîrstă;
    Îşi focalizează atenţia asupra unei singure persoane- aptitudine socială necesară într-un mediu de învăţare; în care elevii îl ascultă pe profesor;
    Răspunde la întrebări, le formulează corect.

    Volitivă -                    Urmează un scop:
    Copilul este capabil să-şi formuleze un scop ;
    Poate să elaboreze un plan simplu de acţiuni pentru realizarea scopului ;
    Să depună efort pentru îndeplinirea acţiunilor ;
    Să evalueze rezultatul efortului depus- îndeplinirea activităţii ;
    Participe la activităti structurate, cum ar fi de ex. jocul cu reguli sau cititul poveştilor.

    Motivaţională-                 Vrea:
    Copilul îşi exprimă dorinţa de a merge la şcoală;
    Manifestă entuziasm pentru a învăţa lucruri noi.
    Principalul rol al parinţilor este acela de a motiva copilul să înveţe şi de a-i insufla entuziasmul pentru şcoală.
    Recomandări pentru părinţi:
    Prezentaţi şcoala ca pe un mediu pozitiv
    Evitaţi frazele de tipul:
    Lasă că ai să mergi la şcoală...şi ai să vezi tu acolo...!”
    “Mai joacă-te acuma...cum se începe şcoala...s-a terminat cu joaca...!”
    “La şcoală e mult mai greu ca la gradiniţă...”
    “La şcoală învăţătoarea nu va avea timp să se joace cu tine...n-ai să înveţi - 2!...”
    Cumpăraţi împreună rechizitele şi lăsaţi-l pe cel mic să-şi pregătească singur ghiozdanul pentru şcoală.    
     Este bine să-l obişnuiţi cu ceva timp înainte de a începe şcoala cu o oră de culcare şi de trezire mai devreme.
    Preşcolarii pot avea tot felul de temeri mai mult sau mai puţin naive; important este să luaţi aceste "frici" în serios şi să faceţi tot ce puteţi pentru a-l convinge pe copil că nu are de ce să îi fie frică.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu