În
momentul cînd există necesitatea alegerii profesiei, la vîrsta între 15-18 ani,
adolescenţii au reprezentări neclare despre sine, nu au avut posibilitatea să
încerce diferite activităţi profesionale şi de cele mai multe ori, cunoştinţele
despre anumite profesii sunt superficiale. La această vîrstă ei sunt mai mult
preocupaţi de problema relaţiilor interpersonale cu semenii. De aici reiese că
una din cele mai importante decizii din viaţa lor este luată pe negîndite, nu are o implicare
personală, este influenţată de părinţi, semeni sau de anumite circumstanţe
întîmplătoare. În
diada părinţi - copii se observă o amplificare a conflictelor, care au ca sursă
necesitatea alegerii un traseu profesional. Conflictele sunt cu atît mai
intense cu cît dorinţele şi aspiraţiile părţilor se conturează la poluri opuse.
Din discuţiile şi activităţile de orientare profesională cu adolescenţii, dar
şi cu părinţii acestora, remarcăm nişte greşeli tipice în asumarea alegerii profesionale.
Greşelile tipice ale adolescenţilor în alegerea
profesiei:
·
Lipsa propriei decizii în ceea ce priveşte alegerea
profesională.
·
Incapacitatea de a-şi putea determina propriile capacităţi,
aptitudini, interese,valori.
·
Orientarea iniţială spre profesii ce necesită o
calificare superioară (diplomat, manager, savant, etc.).
·
Accent doar pe unele aspecte exterioare ale profesiei
(venituri, avantaje materiale, statut).
·
Transferul relaţiei pozitive cu o persoană, care
reprezintă o anumită profesie, spre identificarea cu această profesie.
Greşelile
tipice ale părinţilor în îndrumarea profesională a adolescenţilor:
·
Luarea deciziei profesionale în locul copilului.
·
Neglijarea intereselor şi aptitudinilor adolescentului.
·
Impunerea propriilor doleanţe profesionale nerealizate în
propria viaţă.
·
Şantajarea adolescentului cu dependenţa lui materială.
·
Cerinţa respectării unor tradiţii familiale în alegerea
profesiei.
Pentru
conştientizarea propriilor greşeli şi pentru alegerea conştientă a viitoarei
profesii, sunt benefice activităţile, ce presupun un parteneriat
părinţi-adolescenţi care pune accent pe problema alegerii profesionale. Acest
parteneriat poate fi realizat în cadrul orelor de dirigenţie sau în cadrul unor
şedinţe unde participă adolescenţii şi părinţii lor. Propunem în continuare
cîteva activităţi eficiente realizate în cadrul diadei părinţi-adolescenţi.
Activitatea
„Reflecţii
despre fericire”
Scop: Conştientizarea
rolului primordial pe care îl are profesia în viaţa fiecărui om.
Procedură:
Pentru adolescenţi şi pentru părinţi se formulează aceeaşi sarcină: „A fi fericit înseamnă...”. Continuaţi cu
cîteva fraze care exprimă poziţia Dvs. proprie vizavi de conceptul de fericire.
Se fac prezentări în diada adolescent- părinte.
Evaluare: Se
analizează asemănările şi diferenţele dintre perceperea fericirii pentru
adolescenţi şi părinţi. Se cere evidenţierea acelor idei, care fac legatura
între fericire şi viaţa profesională a persoanei, precum şi rolul pe care îl
are munca pe care o facem în realizarea sensului vieţii.
Note:
Celebrul psihiatru vienez Victor Frankl, în cartea sa „Omul în căutarea
sensului vieţii” consideră că toţi mai mulţi oameni au astăzi mijloacele
necesare de trai, dar nici un sens ca să trăiască, deci se simt nefericiţi.
„Profetul sensului vieţii” consideră că voinţa de a găsi şi de a da un sens
vieţii este principiul motivator fundamental, care îi conferă omului energie.
Soluţia sugerată de Frankl este descoperirea sensului în lume, mai degrabă
decît în om sau în psihicul său. Cu alte cuvinte, viaţa ar trebui percepută ca
o misiune de care să beneficieze şi alţii. Astfel, oamenii se simt fericiţi
atunci cînd consideră că munca pe care o fac are un sens, aduce cu ea schimbări
în bine persoanei dar şi lumii din jur.
Cercetările
psihologilor din ultima perioadă ajung la concluzia că profesia perfectă nu
este cea care-i aduce omului cele mai mari recompense, ci mai degrabă locul
zilnic care oferă cele mai mari satisfacţii personale.
Activitatea
„Pot!
Îmi place!”
Scop:
Determinarea, conştientizarea şi reflectarea asupra aptitudinilor şi
intereselor.
Procedură:
Pentru elevi: Enumeraţi cît mai multe
enunţuri care să înceapă cu „Eu pot...” şi „Mie îmi place”.... Pentru
părinţi: Completaţi cît mai multe
enunţuri care să înceapă cu „Copilul meu poate...”, „Lui îî place...”.
După
completarea enunţurilor adolescenţii şi părinţii sunt rugaţi să le încercuiască
pe acelea care au sau pot avea o legătură cu o anumită profesie de viitor. Se
fac prezentări paralele.
Evaluare: Ce
aţi descoperit nou despre voi, despre copiii voştri? Ce dificultăţi aţi
întîlnit? Se va analiza importanţa determinării intereselor şi aptitudinilor
personale pentru alegerea corectă a viitoarei profesii.
Note:
Oamenii se deosebesc între ei după posibilităţile lor de acţiune: practice,
intelectuale, artistice, sportive, etc., care sunt efectuate la diverse
niveluri calitative. Majoritatea putem îndeplini anumite activităţi dar
rezultatul depinde de calitatea lor. Astfel toţi putem cînta, dar doar unii ne
impresionează.
Aptitudinile
sunt un complex de însuşiri psihice şi fizice individuale, care condiţionează
realizarea cu succes a unor activităţi. Criteriile după care distingem o
anumită aptitudine este efortul cu care persoana realizează o anumită
activitate şi viteza realizării activităţii. Astfel avem aptitudini pentru
acele activităţi, care le putem îndeplini fără un efort asiduu şi destul de
rapid. Considerînd gradul de specializare în activităţi profesionale distingem:
aptitudini sportive, artistice, tehnice, ştiinţifice, lingvistice, matematice,
etc.
Interesele se manifestă în activităţile
preferate, pe care ne place să le facem,
în care uneori investim timp şi efort
îndelungat şi care ne aduc satisfacţii personale. Există o legătură între
aptitudinile şi interesele unei persoane. Astfel: Mie îmi place(interes) ceea ce pot face cel mai bine (aptitudine), sau
pot să fac bine (aptitudine) ceea ce îmi place (interes).
Ţine-ţi
minte: Vă veţi petrece o treime din viaţă la muncă. Nu ar fi bine să vă gîndiţi
ce v-ar plăcea cu adevărat să faceţi?
Activitatea
„Semaforul
profesiilor”
Scop:
Diferenţierea între alegerea profesională realizată de
părinţi pentru copiii lor şi necesitatea implicării personale a adolescentului
în decizia privitor viitoarea profesie.
Procedură:
Părinţilor şi adolescenţilor li se împart nişte fişe în
care este reprezentat un semafor. Instrucţiunea pentru părinţi: Scrieţi pe culoarea: ROŞIE- Ce profesie aţi
vrut, aţi visat să aveţi cîndva?; GALBEN- Ce profesie aţi vrea pentru copilul
Dvs.? VERDE- Ce profesie vrea copilul Dvs.?
Instrucţiune
pentru adolescenţi: Scrieţi pe culoarea
ROŞIE: Ce profesie au părinţii tăi acum?, GALBEN- Ce profesie vor părinţii
pentru tine? VERDE- Ce profesie vreai tu?
Se
fac prezentările, mai întîi părintele şi apoi adolescentul.
Evaluare:
Ce aţi descoperit nou? Ce asemănări şi deosebiri există între „semafoare”. Ideal
ar fi ca răspunsurile de la culoarea verde să coiincidă. Atenţie la ROŞU şi
GALBEN!
Note: De multe ori părinţii fac
greşeala de ale inocula copiilor propriile vise anterioare. Acest lucru vine
din frustrarea unei nerealizări personale sau profesionale. Aceşti părinţi
consideră că ei au ratat şansa să ia ceea ce e mai bun de la viaţă, au ratat
şansa obţinerii unei profesii care şi-au dorit-o cîndva. Ei vor să
„materializeze această şansă” prin propriul copil, care este un alt om, ce are
alte aptitudini, interese şi aspiraţii.
Adolescenţii,
care nu şi-au formulat o decizie profesională, se pot orienta uneori la unele
modele familiale. De exemplu: „Am să fiu
medic, pentru că părinţii mei sunt medici, ei au să mă ajute!” Este
benefică preluarea unei tradiţii de familie, ce ţine de o anumită carieră
profesională, doar în situaţia cînd se iau în considerare şi propriile
capacităţi. Nu în toate cazurile suntem o „copie” a părinţilor noştri, astfel
încît să avem aceleaşi aptitudini şi interese.
Există
şi situaţii cînd adolescenţii sunt şantajaţi de părinţi cu dependenţa materială
de aceştia: „Am să te susţin financiar,
numai dacă ai să înveţi meseria pe care o vreau eu!” În astfel de cazuri se
poate ajunge la conflicte majore între cele două generaţii, mai ales atunci,
cînd adolescentul ştie ce vrea. În cazul cînd adolescentul este indecis, preia
tacit decizia părinţilor, ceea ce ulterior va influenţa negativ motivaţia şi
satisfacţia profesională.
Activitatea
„Bolul
cu profesii”
Scop:
A stimula procesul de comunicare-cooperare între părinţi
şi adolescenţi, promovînd căutarea înţelegerii reciproce în adoptarea unor
decizii importante.
Procedură:
Fişe cu denumiri de profesii de exemplu: mecanic, croitor, bucătar,
electrician, şofer, etc. Este de dorit să se aleagă profesii care nu sunt
prestigioase pentru societatea zilelor noastre. Instrucţiune pentru elevi: Extrageţi cîte o fişă din bol şi prezentaţi
părintelui profesia scrisă acolo. Imaginaţi-vă că vă doriţi anume această
profesie. Cum veţi convinge părinţii să vă adopte decizia?
Instrucţiune
pentru părinţi: Imaginaţi-vă că copilul
Dvs. şi-a exprimat dorinţa de a avea această meserie. Cum reacţionaţi?
Descrieţi emoţiile, gîndurile şi acţiunile Dvs.
Evaluare:
Cum aţi încercat să vă convingeţi părinţii să vă adopte decizia? Cum realizaţi
diferenţa între identitatea copilului şi identitatea lui profesională?
Note: Nu
există profesii bune sau rele, există oameni calificaţi şi mai puţini
calificaţi în meseriile pe care le fac.
Orice
adolescent preocupat de viitorul lui încearcă să-şi cunoască propriile
aptitudini, interese, înclinaţii, valori pentru a-şi descoperi propriul sens al
vieţii şi pentru a-l integra şi în viitoarea activitate profesională. Este un
proces cognitiv, în timpul căruia are loc formarea graduală a scopurilor profesionale.
Mediul înconjurător al unui adolescent este un factor critic, decisiv pentru o
tranziţie de succes prin criza identităţii şi pentru alegerea unei cariere
viitoare. Este sarcina atît a părinţilor, cît şi a adolescenţilor de a
transforma acest mediu în unul benefic pentru dezvoltare, perfecţionare, creare
şi creştere personală şi profesională.
Articol şi activitate realizată împreună cu Svetlana Pîslaru, diriginte, profesoară de limba şi literatura română, Liceul Teoretic „Ion Creangă, Chişinău.
0 comentarii: