• Ce pedepse nu trebuie folosite la şcoală

    Copilul meu, care îi într-a treia, a fost săptămîna asta pedepsit la şcoală. Ce să-i faci...a încălcat regulile...Ce a făcut ? Închipuiţi-vă două coridoare lungi de mai mare dragul ce fac legătura între cantină şi sala de clasă... Şi iaca... n-a putut el oare să meargă liniştit şi să discute cu vreun coleg despre... despre culoarea dresurilor vreunei deputate, sau despre salariul mizer al deputaţilor, aşa cum ar face-o vreun elev de liceu pasionat de curînd de politică? Iaca n-a putut! ...că la vîrsta asta ai ceva pe călcîie care sfîrîie... Dar pedepasa a fost prea de tot. A stat o bucată de pauză cu mîinile în sus. Aşa a hotărît studenta, căreia i s-a oferit  pîinea, dar şi cuţitul meseriei de învăţător. Poate au învăţat-o bine să folosească "pîinea", dar mai puţin "cuţitul". Aşa că azi .... despre pedepsele de la şcoală.

    Sunt de părerea că educaţia ideală este cea fără de pedepse, dar şi fără de recompense. Asta daca am trăi într-o societate ideală, una fără închisori. Pentru societatea noastră însă, pedepsa îşi are dreptul la viaţă. Pedeapsa folosită la şcoală trebuie să aibă cea mai scurtă viaţă. Ea poate fi folosită ca remediu doar circumstanţial şi aplicată în cel mai apropiat timp după producerea unui comportament nedorit.
    Ea poate fi:
    o privire ce dezaprobă,
    un semn cu mîna,
    o şoaptă la ureche, 
    vreo cîteva cuvinte spuse între patru ochi,
    un avertisment pentru părinţi,
     toate avînd ca scop să producă elevului o stare de disconfort psihologic, apărută ca urmare a unui comportament inadecvat al său. Şi ceea ce am enumerat e cam atît...dar dacă se vrea mai mult de atît, deja e o problemă. O problemă a profesorului care nu-şi construieşte demersul educaţional aşa încît elevii să nu prezinte comportamente inadecvate care s-ar cere pedepsite. Dar şi o problemă a elevului care n-a însuşit încă normele de comportament, nu-şi poate controla reacţiile comportamentale, are o problemă de sănătate fizică sau mentală, sau o problemă de relaţionare cu lumea şi protestează sfidînd regulile. În astfel de cazuri atît profesorul cît şi elevul au nevoie de ajutor specializat.
    Cît despre celelalte pedepse...Aduc mai mult rău decît bine şi deşi poate au fost folosite în alte timpuri şi regimuri venerate de unii profesori nostalgici, eficienţa lor astăzi este contestabilă. Astfel:
    Pedeapsa fizică- îl umileşte şi denigrează pe copil. 
    Pedepsirea întregii clase pentru abaterile comportamentale ale unor elevi-va avea ca efect secundar marginalizarea elevilor cu comportamente inadecvate care vor căuta alte grupuri de referinţă, posibil deviante.
    Ameninţarea- "Am să te duc la poliţie! Ai să vezi că nu mai termini tu şcoala!"- îl plasează pe profesor într-un conflict deschis cu elevul şi evidenţiază neputinţa profesorului de a ţine situaţia sub control şi incapacitatea lui de a găsi soluţii.
    Mustrarea elevului în faţa clasei -trebuie înlocuită cu discutarea, evidenţierea comportamentelor indezirabile şi explicarea unor alternative de comportare pentru elevul ce a încălcat normele, cu scopul de a evita repetarea lor de ceilalţi elevi.
    Sarcasmul şi ridicularizarea- "Ia te uită! cine s-a găsit aşa la noi! ia veniţi toţi să vedeţi în ce hal...!"Frazele de genul acesta dezvoltă la elev ura, dorinţa de răzbunare şi probleme ale imaginii de sine.
    Eliminarea elevului de la lecţie- şi unde se duce elevul pedepsit atît timp cît profesorul îşi continuă liniştit munca? şi cine răspunde de viaţa acelui elev?
    Temele suplimentare- pot provoca resentimente faţă de obiectul de studiu pe care profesorul îl predă. Activitatea şcolară nu trebuie folosită ca pedeapsă.
    Scăderea notelor- Elevii ştiu că notele corespund efortului intelectual depus de ei, de aceea în cazul folosirii unei astfel de pedepse pentru comportamente inadecvate, elevii pot înceta să mai înveţe la obiectul respectiv, ca o reacţie la pedeapsa injustă a profesorului.
    Trimiterea la director- subminează autoritatea profesorului. În unele situaţii directorul poate fi moderator al unui grup format din elev, profesor, părinte, psiholog etc. întrunit din cauza repetării continue a abaterilor sau în cazuri ieşite din comun.

    Dar ca să vă fie mai uşor, stimaţi profesori, transpune-ţi-vă mental în situaţia şi în pielea elevului ce trebuie pedepsit şi veţi găsi multe răspunsuri la DE CE? şi CUM?





0 comentarii:

Trimiteți un comentariu