Pregătirea psihologică a copilului pentru şcoală include următoarele componente:
•Intelectuală- Ştie
•Aptitudinală- Poate
•Comunicativă - Comunică
Volitivă - Urmează un scop
•
• Motivaţională- Vrea
Intelectuală- Ştie:
- Cunoaşte
bine casa şi familia (componenţa ei, locul de muncă şi activităţile
desfăşurate de membrii ei, cercul
strîns de cunoscuţi (colegi de grădiniţă, prietenii şi vecinii de bloc,
educatorii şi atribuţiile lor)
- Cunoaşte denumirea oraşului, ţării, a cartierului în care locuieşte.
- Cunoaşte datele proprii de identificare (nume, prenume, adresă, număr de
telefon).
- Cunoaşte succesiunea trecerii timpului prin raportarea zilei curente (azi) la
cea anterioară (ieri) şi viitoare
(mîine)
- Percepe
corect etapele zilei.
- Ştie să
denumească în ordine zilele
săptămînii, lunile
anului şi anotimpurile cu fenomenele şi caracteristicile acestora.
- părţile componente ale corpului
omenesc,
- obiectele
de vestimentaţie
- mijloacele
de transport şi de locomoţie
- animalele şi foloasele lor pentru om
- principalele
alimente, fructe, zarzavaturi, legume şi produsele acestora (grîu-făină;
floarea soarelui-ulei),
- veselă, tacîmuri, materiale din care sunt confecţionate şi unele însuşiri
ale acestora
- culorile şi le diferenţiază
- dimensiunile relative (mic-mare), greutatea (uşor-greu); temperatura (cald-rece), poziţia în spaţiu (sus-jos, aproape-departe,
pe-sub, aici-acolo,peste, în,
la; consistenţa relativă (moale-dur)
- să
ordoneze obiectele în şir crescător şi descrescător
- să numere pînă la 10, este familiarizat cu simbolul cifrelor
Aptitudinală- Poate:
Să analizeze;
Să compare;
Să găsească asemănări şi deosebiri;
Să clasifice obiecte după o anumită caracteristică;
Să facă concluzii simple;
Poate să se orienteze spaţial, să
numească lucrurile în raport cu
el se află în stînga, dreapta, sus, jos,
faţă, spate;
Stăpîneşte mişcările fundamentale: mers,
alergat, căţărat, aruncat;
Ţine
corect creionul şi are deprinderi pentru desen, modelaj şi cîntat;
Poate
mînui, îmbina, îndoi, rupe, tăia, îmbobina, înşira;
Să
îşi lege singur şireturile şi să se îmbrace şi dezbrace singur;
Să observe- posedă spirit de
observaţie;
Comunicativă
- Comunică
Vorbeşte expresiv, corect lexical şi chiar gramatical ;
Îşi poate exprima
dorinţele, gîndurile, trăirile;
Are un anumit grad de maturitate socială, îşi însuşeşte şi respectă deprinderile de conduită civilizată în colectiv ;
Participă la lucrările colective ;
Stabileşte relaţii interpersonale preferenţiale;
Se adaptează la prezenţa persoanelor străine;
Se înţelege cu copiii de aceiaşi vîrstă;
Îşi focalizează atenţia asupra unei singure persoane- aptitudine socială necesară într-un mediu de învăţare; în
care elevii îl ascultă pe profesor;
Răspunde la întrebări, le
formulează corect.
Volitivă
- Urmează un
scop:
Poate să elaboreze
un plan simplu de acţiuni pentru realizarea
scopului ;
Să depună efort
pentru îndeplinirea acţiunilor ;
Să evalueze
rezultatul efortului depus- îndeplinirea activităţii
;
Participe la activităti
structurate, cum ar fi de ex. jocul cu reguli
sau cititul poveştilor.
Motivaţională- Vrea:
Copilul îşi exprimă
dorinţa de a merge la şcoală;
Manifestă entuziasm
pentru a învăţa lucruri noi.
Recomandări
pentru părinţi:
Prezentaţi şcoala ca
pe un mediu pozitiv
Evitaţi frazele de
tipul:
“Lasă că ai să
mergi la şcoală...şi ai să vezi tu acolo...!”
“Mai
joacă-te acuma...cum se începe şcoala...s-a terminat
cu joaca...!”
“La şcoală e
mult mai greu ca la gradiniţă...”
“La şcoală
învăţătoarea nu va avea timp să se joace cu
tine...n-ai să înveţi - 2!...”
Cumpăraţi împreună rechizitele şi lăsaţi-l pe cel mic să-şi pregătească singur ghiozdanul pentru şcoală.
Este bine să-l
obişnuiţi cu ceva timp înainte de
a începe şcoala cu o oră de culcare şi de trezire mai devreme.
Preşcolarii pot avea
tot felul de temeri mai mult sau mai
puţin naive; important este să luaţi
aceste "frici" în
serios şi să faceţi tot ce puteţi pentru a-l convinge pe copil că nu are de ce să îi fie frică.
•
0 comentarii: